Tema

Infotavle

Digital fornyelse på apoteket

Hos Løve Apotek i Næstved blev en ny hjemmeside og markedsføringsstrategi katalysatoren for en digital signage løsning, som også kan bruges i mange andre brancher.

Apotekerbranchen er ikke altid den, man lige tænker på som ”First mover” for ny digital teknologi. Hensynet til især de ældre kundegrupper samt den sikkerhed og tryghed, der skal følge med, gør, at man ofte er lidt tilbageholdende. Men i forbindelse med, at Løve Apotek i Næstved fylder 375 år denne sommer, har man også valgt en del fornyelser. Man har allerede opdateret med en robot til at håndtere receptpligtig medicin, og så stod hjemmesiden også for en kraftig fornyelse. I den forbindelse fik man også sat gang i det første digital signage projekt.

Digital signage ved lidt af et tilfælde

”Vi ville have en ny hjemmeside og samtidig lave en kundeklub. I den forbindelse henvendte vi os til Allan Lou fra Eurographics,” forklarer indehaver Jacob Hjelme, som vi møder i de gamle smukke lokaler i apoteket. Ud over dette apotek har Næstved Løve Apotek også et i Næstved Storcenter samt et i Fensmark, hvilke Jacob Hjelme også er indehaver af.

Næstved Løve Apotek havde i forvejen – og har stadig – en infotavle, der er placeret ved kasserne. ”Men disse er en del af en fast pakke, vi har gennem apotekerforeningen. Den har vi ikke nogen indflydelse på. Vi ønskede en løsning, der viste vores aktuelle tilbud og samtidig kunne gøre opmærksom på vores ydelser. For eksempel at vi tilbyder at levere hjemme hos folk. Det er en service, mange ikke er klar over. Faktisk er der læger, der ikke ved denne løsning findes. Samtidig ønskede vi også at kunne give vores kunder besked om aktuelle tilbud,” forklarer Jacob Hjelme.

Allan Lou er digital konsulent, og han foreslog Næstved Løve Apotek en signage løsning samtidig med lanceringen af den nye hjemmeside. ”Eurographic kan levere indholdet og ikke mindst håndteringen af det digitale indhold, og vi fik AV-Huset til at levere hardwaren,” forklarer Allan og fortsætter: ”Selvom apotekeren eller brugeren faktisk godt kan styre softwaren selv -  indholdet på infotavlen, så har det vist sig, at det ofte bedre kan betale sig, at lade eksperterne gøre det. Alternativet er at oplære og bruge en medarbejder til at håndtere det. Her er det lettere at lade os eller en anden ekspert stå for det daglige, så teknikken altid er på plads,” forklarer Allan Lou.

Infoskærm med budskab

”Med en interaktiv skærm får man en masse muligheder for at få fat i sine kunder og involvere dem på en ny måde,” forklarer Anne Andersen fra AV-Huset og fortsætter: ”Er skærmen placeret rigtigt, kan man få engageret folk, mens de venter, vise aktuelle tilbud i netop denne butik og meget mere.” ”Det handler også om at kunne få nye og eksisterende kunder med i vores nye kundeklub,” supplerer Jacob Hjelme og fortsætter: ”På hjemmesiden kan vi få budskaberne ud, og vi kan få vores kunder på hjemmesiden via kundeklubben og vores nye infoskærm.”

Infoskærmen er lavet, så den selv kører reklamer, som man selv bestemmer længden og naturligvis indholdet af. Ønsker en kunde at se mere, kan man trykke på skærmen, og her bliver man så bl.a. introduceret til kundeklubben. ”Her er en QR kode, som kunderne kan bruge. Men vi har også et stort trykfølsomt tastatur på skærmen, så de kunder – herunder ikke mindst mange ældre - kan benytte denne løsning,” tilføjer Jacob Hjelme.

”Det er jo en katalysator for mange ting med en sådan skærm – ikke mindst markedsføring. Vi kan få fat i nye kundegrupper som småbørnsforældre og gøre disse opmærksom på vores aktiviteter, som på for eksempel sociale medier. Det giver en god opmærksomhed, og kunderne bestemmer selv, om de vil benytte infotavlen eller ej. Og det er vigtigt,” understreger Jacob Hjelme.

Let og skalerbar løsning

Det fine ved infotavlen er, at den let kan udbygges med flere skærme. Den aktuelle skærm er trådløs og kræver kun strøm. Den kan sættes til at tænde og slukke automatisk og kan udvides med nummersystem, så den automatisk kommer i kontakt med alle kunder. Den findes i en variant uden trykfølsom skærm med almindeligt tastatur. Løsningen kan bruges i alle afdelinger af Næstved Løve Apotek, blot de er tilsluttet netværket.

”Der er tale om et lukket netværk, så virus og andet ikke har en chance,” forklarer Allan Lou og fortsætter: ”Vi sætter alt det grafiske op på infotavlen, som er i tråd med den øvrige designlinje. Så det på skærmen matcher hjemmesiden. Både hjemmeside og infotavle kan tilgås via IP – internettet, og vi kan holde nyhedsstrømme ajour løbende. Det sker fra vores kontor i Nykøbing, men kan i princippet styres fra hvilket som helst sted i verden, hvis man ønsker det.”

Enkel hardware løsning

Grunden til at AV-Huset blev valgt som hardware leverandør var, at man ønskede en lukket løsning, hvor der ikke skulle installeres et styresystem som Windows, som skal vedligeholdes. ”Systemet er bygget til at drifte 24 timer og lavet så snedigt, at er der for eksempel strømsvigt, genstarter det selv. Det er et system, der er perfekt til denne type detailhandel, men kan også let overføres til alt, hvad der har med præsentation at gøre. Det kan groft sagt bruges overalt,” forklarer Anne Andersen fra AV-Huset. Anne forklarer, at der inde i selve infotavlen er en såkaldt player. En afspiller, der kan håndtere, at man sender data til den via et lukket netværk, og den håndterer så afviklingen, ganske som en mini computer. ”Og løsningen fås som sagt både i en trådløs og kablet variant, alt efter, hvad der fungerer bedst for den enkelte butik eller virksomhed.”

Universel løsning

Den model, man har valgt for at føre en butik ind i den digitale tidsalder på en smart, men også nænsom måde, så man også får ikke IT-kyndige kunder med fra starten, er ret smart. Rent teknologisk er den ikke revolutionerende, men løsningen er den rigtige og kan let overføres til andre brancher. Hos Næstved Løve Apotek er man da også sikker på, at dette kun er første skridt mod at få deres kunder over i den digitale tidsalder. ”Og det vil med denne direkte og adapterbare løsning, hvor vi let kan køre tidsbegrænsede og målrettede kampagner, nok også give et mersalg på sigt,” slutter Jacob Hjelme.


Af: Peter Hyldahl