Nyheder

mobil1

Brug af TV på mobilen er steget

Brugen af de mobile enheder til at tilgå sociale medier som Facebook og Instagram, se tv, høre radio eller spille spil er stukket lodret i vejret de seneste år. Det fremgår af "Mobile Life", som er en ny undersøgelse Kantar Gallup har udarbejdet for Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation, ifølge en pressemeddelelse fra Danske Medier. Den absolut største tidssluger på mobilen blandt de smartphone-ejende danskere er de sociale medier. I gennemsnit bliver der i 2017 brugt 26 minutter om dagen på platforme som Facebook, Snapchat, Instagram osv. Det er nogenlunde på samme niveau som sidste år, mens øvrige kategorier stort set alle er steget.

I tv- og videokategorien bruger danskerne i gennemsnit 19 minutter. Det er en stigning på seks minutter i forhold til 2016, viser undersøgelsen. Danskernes brug af deres smartphones til at tilgå nyheder er også steget. Ni minutter bruger danskerne på nyheder på mobilen i løbet af et døgn i 2017 - en stigning fra seks minutter sidste år. Antallet af danskere, der personligt ejer en smartphone, er ligeledes steget. I 2017 ejer 88,6 pct. af undersøgelsens målgruppe en enhed. Det er en stigning på ca. fire procentpoint i forhold til sidste år. I 2011 lå andelen på 37,9 pct.

Det er særligt i aldersgrupperne over 50 år, at sidste års vækst er hentet, skriver Danske Medier i meddelelsen. Undersøgelsen er gennemført i maj og er baseret på besvarelser fra flere end 2000 danskere i alderen 15 til 75 år.