Artikler

ISE 21

Kølige overvejelser før du investerer i Digital Signage

De ser lækre og hotte ud; især de høje og slanke med den ultrafine opløsning på 2 millimeter og med levende video og realistiske knaldfarver. Men før du punger ud, skal du være klar over, hvad du kan forvente og ikke forvente af de digitale signage-løsninger og den medfølgende software.

Digital Signage er ifølge leksika de digitale skilte, informationstavler, plakater og lignende, som kører på store skærme eller via projektorer. Digital Signage er blevet mere og mere udbredt i takt med, at store digitale displays er faldet i pris og i takt med, at software er blevet udbredt til både personlige computere og dedikerede afspillere som f.eks. Apple TV, Google Chromecast eller RaspberryPI.

I praksis bliver Digital Signage anvendt til alt fra markedsføring og skiltning i forretninger og indkøbscentre – såkaldte "point of sale"-løsninger, over faktuelle infotavler overalt i samfundet, for eksempel lufthavne og banegårde, til aktuelle meddelelser i virksomheder og offentlige institutioner og til at guide gæster i museer, hoteller og konferencecentre.

Overvejer I at hoppe med på den digitale signage-bølge? Så læs med her, hvor vi har samlet overvejelser og anbefalinger fra en række udbydere og brugere.

Tre komponenter skal spille sammen

At formidle budskaber digitalt kræver først og fremmest en skærm. Den havde du nok regnet ud!

Inden for skærme findes der både dedikerede skærmløsninger og helt almindelige LCD- eller LED-displays. Den sidst ankomne i feltet af skærmløsninger er touchskærmen, der kan komme i både en LCD-, LED- og projektorbaseret udgave.

Skærmen skal være forbundet med en player, der kan være en helt almindelig pc eller en dedikeret player. I mange tilfælde er playeren bygget ind i en skærm.

Endelig skal du bruge noget content management software (CMS). Flere Digital Signage-løsninger tilbyder et CMS, der giver brugerne mulighed for at indsætte tekst, originale billeder og video i pænt designede skabeloner. Softwaren følger enten med som del af en Digital Signage systemløsning, eller den sælges separat via tidsbegrænsede licenser. De senere år har softwareudbyderne over en kam flyttet deres løsninger over i skyen. Dermed slipper licenskøberne for at opbevare software på egne servere, og de slipper blandt andet også for besværet med manuelt at opdatere software-versionerne.

Digitale skilte versus printløsninger

Digitale Signage-systemer gør det nemt ændre indhold i takt med, at der kommer nye produktfeatures, nye priser eller nye afgangstider. Fysiske skilte er langt billigere, i hvert fald så længe oplagene ikke skal udskiftes for tit.

Cloud-baserede systemer giver brugerne mulighed for at overvåge og foretage tilpasninger over et meget stort antal skærme på én gang. For eksempel i international luftfart eller i en global koncern. Lokalt funderede signage-systemer kræver, at der foretages ændringer på den tilsluttede computer eller det lokale LAN-netværk.

Muligheden for at opdatere fladen med relevant nyt indhold, giver Digital Signage-systemer et højere Return-On-Investment end fysiske skilte, standere og klæbestreamers.

Hvad skal løsningen kunne?

Hvilken type indhold vil du vise? At vide hvad du vil vise, hjælper dig med at indkredse de mest nødvendige features. Et vigtigt valg på software-siden er for eksempel, om du vil vise video.

Har du brug for en touch-skærm? Dette valg har konsekvenser for alle tre komponenter i dit kommende digitale skiltningssystem. Hvis du vælger dette, skal både software, player og skærm understøtte touch-funktioner.

Cloudbaseret eller lokal? 

Spørgsmålet er næsten overflødigt i dag. De leverandører, som ikke tilbyder en cloud-baseret løsning, kan tælles på én hånd. Omkring halvdelen af udbyderne tilbyder udelukkende en cloud-løsning, mens den anden halvdel tilbyder forbrugeren valget, i nogle tilfælde også en både-og-løsning.

De fleste udbydere tilbyder en pakkeløsning med alle de nødvendige komponenter. I nogle tilfælde spiller løsningen kun sammen med udbyderens egen softwareplatform. Andre er mere åbne og større virksomheder har typisk arbejdskraft og it-ressourcer til en lokal serverløsning. For mindre virksomheder kan dette imidlertid være en dyr og urealistisk mulighed. Sådanne virksomheder vil derfor gerne overveje en cloud-baseret løsning, da disse systemer typisk er billigere up-front og kan køre hurtigere end en lokal serverløsning. En afvejning er imidlertid, at web-baserede løsninger måske ikke tilbyder en ønsket funktionalitet. Det kan dog ofte løses med en henvendelse til udbyderen eller dennes forhandler.

Players

De fleste skærme kommer efterhånden med indbyggede players, som er kompatible med alle platforme. Gode alternativer i den simple ende af skalaen er ud af boksen players som Apple TV eller Google Chromecast. 

Der findes også dedikerede players til Digital Signage, for eksempel de amerikanske Brightsign players og ThinGlobals mini pc.

Priser

Cloud software løsninger kommer i alle prislag fra 15-350 euro pr. licens pr. år. Det almindelige princip er en player, en licens. Nogle af løsningerne har store indbyggede mængderabatter. Flere af cloud-løsningerne kan klare sig med en almindelig pc/mac eller med den player, som er indbygget i skærmen. En enkelt aktør, Yodeck, tilbyder gratis licens, hvis man kun har behov for én player, men springer til 95 euro årligt i licens allerede ved player nummer to.

5 bedste råd

  1. Tag udgangspunkt i, hvad I har i virksomheden i forvejen af skærme, computere og players - noget af det kan formentlig bruges i en Digital Signage-løsning.
  2. Find en dansk leverandør eller konsulent, som kan hjælpe jer med at skræddersy den bedste løsning til netop jer - få altid mere end et tilbud.
  3. Medregn tid og penge til content produktion ved reklamebureau eller en betroet medarbejder. Uden flittig og kreativ brug af signage-løsningen vil investeringen være spildt.
  4. Digital Signage er bedst egnet til at prikke til en købeimpuls, som er der i forvejen. Signage kan styrke omsætningen i miljøer, hvor folk kommer med et klart behov og med en intention om at forbruge.
  5. Digital Signage kan aldrig stå alene. Opmærksomme sælgere eller receptionister skal gribe de muligheder, som signage afføder.

Platforme

Cloud-baserede
BroadSign
Enplug
IntuiFace
LG WebOS
Mango Signs
OnSign TV
QuickEsign
Samsung SMART Signage Platform
SignageLive
Sklera
SkyKit
truDigital Signage
VidCorp
ViewNeo
WonderSign
Wovenmedia
XhibitSignage

På egen server
ConnectedSign
Digital Sign service
FrontFace local

Både-og
Raspberry - et operativsystem til RaspberryPi playeren
UC View
Elementi - til Spinetix’ dedikerede players
SAP Hybris
SmartSign2go
The TV Sign
Reach
DISE
Aerva
OneLAN
Zynchro

 

Artiklen er fra Monitor Business Juni - August 2017