Artikler

Booztlet

Her er beige kabelrør og papskilte bandlyst

Online tøjbutikken Booztcom åbnede i december sin første fysiske butik, Booztlet i den nye outlet-afdeling af indkøbscentret City2 syd for København. Boozt.com allierede sig med designere fra 2LP Retail Furniture og AV-teknikere fra LCD Media for at skabe intet mindre end Danmarks flotteste outlet.

Det første man ser, når man nærmer sig Booztlet i Designer’s Outlet, City 2, er et mandshøjt display sat sammen af fire 55 tommer skærme.

Tilsvarende storskærme møder gæsten inde i butikken med lækre modeller i lækkert tøj fra kendte brands. Mindre skærme viser kunderne vej til deres yndlingsbrands, og inde i midten er en lounge med siddearrangement.

Det første man hører, når man nærmer sig Booztlet, er tøjbutik-musik, men det næste indtryk gør hele forskellen. Så snart man er kommet indenfor i butikken, lægger man mærke til, at der er tænkt over det rette lydniveau. Går man ind i lounge-området, sænkes niveauet yderligere nogle dB. Fem stjerner!

Med Bootzlet er online tøjsuccessen Boozt.com for første gang gået fysisk. Med satsningen har Boozt.com også fået sin første Retail Director. Hans navn er Christian Schreiber, og han har stået for hele konceptudviklingen og indretningen i Taastrup sammen med designvirksomheden 2LP Retail Furniture og AV-virksomheden LCD Media.

Ikke tilbage til retail

”Online er stadig vores main business. Den fysiske del af vores retailforretning skal være et add on og en stor hjælp i strategien om at få ryddet restvarer ud fra lageret,” understreger Christian Schreiber.

Fysisk retail er under pres. Kunderne rykker online. Vækstraten i fysisk retail i Norden er på 0,5-1 procent. Online er den 16-18 procent, konstaterer Christian Schreiber.

”Vi åbner dette outlet, fordi en betragtelig vareomsætning på Boozt.com helt naturligt skaber restlagre.”

” Online har man en væsentligt større returrate end i fysisk retail. Når man først har nedsat restvarerne, og det samme tøj ryger afsted for anden eller tredje gang, begynder distributionsomkostningen at blive for tung. Det problem løser vi nu ved at trække rester ud af cirkulationen og sælge dem i vores fysiske outlet, hvor der er et publikum, som er tiltrukket af udsigten til at gå på skattejagt og spare en sum penge.”

Desuden hjælper Boozt også nogle af de samarbejdende tøjbrands med at komme af med nogle af deres restvarer, både via Booztlet.com og via den fysiske outlet i Tåstrup.

Christian regner med, at Boozt.com skal åbne flere forretninger i Danmark og Sverige: ”Forretningen har udviklet sig rigtig godt, siden vi åbnede den 2. december 2016. Men før vi gør det, skal vi lige have landet en anden retail nyhed for Boozt.com … Vi går ind i kosmetikbranchen!”

Kosmetik-store i ny kategori

Fredag den 31. marts åbner Boozt.com sin første fysiske kosmetikforretning med etablerede og eksklusive mærkevarer på hylderne på Ro’s Torv i Roskilde. Også her har LCD Media været med til at planlægge og effektuere lyd, lys og skærme.

”Vi går ind i kosmetik, fordi det ligger i naturlig forlængelse af tøjindkøbet på Boozt.com, men samtidig mener vi, at vi kan give kosmetikkunder en bedre oplevelse i den fysiske verden end den, de får i dag,” siger Christian Schreiber.

”Butikken på Ro’s Torv åbner vi for at give kunderne en særlig oplevelse. Vi har fuldstændig nytænkt, hvordan man indretter en kosmetikbutik. Vi har indrettet en butik med en varm atmosfære med gulvtæpper og gardiner og en række skiftende universer, og i alt vi gør er det kundens oplevelse og helhedsindtryk, der er i fokus. Men vi begrænser os ikke til selve indretningen. Helt ud i måden, kunderne bliver modtaget på og i måden, man betaler for sine varer, vil man opleve en helt ny måde at handle på. Vi bemander butikken med et håndplukket team, som først og fremmest skal give kunderne en god oplevelse. Forholdet mellem kunder og ansatte på Ro’s Torv må gerne være lidt det samme som kundens forhold til den faste frisør. Det skal være nærværende og personligt.”

”Vores ambition er todelt. Med butikken på Ro’s Torv vil vi demonstrere, at den fysiske detailhandel godt kan genopfinde sig selv. Og så skal butikken være med til at Boozt’e vores online salg af kosmetik.”

Retail direktøren er personlig overbevist om, at det om en generation eller to igen bliver cool at gå ud og handle: ”Men det kræver, mere end nogensinde før, noget ekstraordinært fra butikkernes side at få kunderne op af sofaen.”

Fokus på god kundemodtagelse

I Booztlet har man valgt et særligt skiltekoncept, hvor fokus ikke er på pris, men på brand. Butikken er inddelt i sektioner, og i hver sektion fortæller et digitalt display, hvilke brands du finder her. Men brands kan jo gå hen og blive udsolgt, eller et brand bliver flyttet ned i den modsatte ende af butikken. Så er det nemt at opdatere de digitale skilte, og medarbejderne skal ikke bruge tid på at flytte rundt på papskilte og plakater.

”I Booztlet har vi også en touchscreen, hvor du kan handle. Kunden kan shoppe online fra butikken, men vigtigst er det, at kunden bliver opmærksom på vores online outlet, Booztlet.com, og måske derfor fortsætter handelen hjemmefra.”

Christian er retailer af den gamle skole. Han er uddannet i Irma og har en ikke så fjern fortid hos blandt andet Daells Varehus og Magasin. I Daells var han den sidste chef, som var med til at lukke og slukke i Nørregade, og i Magasin var han med, da koncernen vendte underskud til overskud.

”Jeg blev først for alvor rystet i min retailer-grundvold, da jeg landede hos Boozt.com. Her har vi allerede omsat for millioner, når andre møder på arbejde.”

”Vi havde en fantastisk åbning her i City2 med kø halvvejs igennem butikken til alle tre kasser. Vi har endnu ikke brugt en krone på markedsføring. Vi vil gerne have, at det er varerne og indretningen og medarbejderne, som tiltrækker kunder – ikke reklame.”

”Derfor går vi også hele vejen med digital skiltning. Levende billeder af Charlize Theron er bedre end papudgaven.”

Fælles baggrund i retail

Retail direktøren og LCD Medias mand på projektet, Nicolaj Skannerup, har begge retail-baggrund, og det har været en god klangbund for samarbejdet, fortæller de.

Christian: ”Som eneste fysisk retailmand i Boozt.com har det været en god oplevelse for mig at kunne sparre med en partner som Nicolaj. Han er god til at vurdere de tekniske løsninger ud fra en retail synsvinkel.”

Nicolaj: ”Det, jeg har med i bagagen, og som i øvrigt præger LCD Media, er en lidt konservativ tilgang til tingene og en forståelse for betydningen af ærlig rådgivning og godt købmandskab.”

Christian: ”Jeg har været ovenud tilfreds med samarbejdet. Det er også derfor vi har fortsat samarbejdet omkring butikken på Ro’s Torv.”

LCD Media blev hyret til opgaven af Boozt.com hovedkontoret i Malmø. LCD Media havde tidligere løst opgaver for koncernen og blev samtidig anbefalet af Boozt.com’s designpartner, 2LP Retail Furniture. 

 

Artiklen er fra Monitor Business April-Maj 2017