Artikler

Gladiator

Godt brølt, Gladiator

Lågen til løveburet lukkes op, og en arrig hanløve kaster sig over en stakkels slave, mens folkemængden jubler. Vi er på Moesgaard Museum, på museets hidtil mest ambitiøse satsning på animeret historieformidling. Med århusianske M2 Film, lyddesigneren Søren Bendixen og AV-forhandleren AV-CENTER i kulissen.

Særudstillingen på det nye Moesgaard, Gladiator, slår mange rekorder. Publikumsmæssigt tegner den til at trække mange besøgende og målt i forbruget af lærred, skærme, projektorer og kabler er den en af museets hidtil mest tekniktunge udstillinger.

’Gladiator - Colosseums helte’ er også et foreløbigt højdepunkt for Moesgaards udstillingstegnestue, der tæller et stærkt tværfagligt team, der både designer og opbygger alle udstillinger selv. Inklusive AV, netværk, kabling og programmering.

Pragtstykket i den store udstilling er et 25 gange 7 meter stort filmlærred, der i et konstant loop viser en dag i Colosseum, som den så ud på gladiatorkampenes tid. Set fra begyndelsen af loopet er der blot et tomt Colosseum, men lidt efter lidt kommer der liv. En fejemand går over arenaen med sin kost. Publikum begynder småsnakkende at indfinde sig på tilskuerpladserne. Fra løveburet under arenaen høres drabelige brøl. Så træder kejseren frem i kejserlogen og erklærer legene for åbne. Og gladiator efter gladiator triumferer blodigt - eller lader livet.

Fullsize animation

Det er animeret film i fullsize befolket med rigtige levende statister og produceret af M2 Film i Filmbyen i Århus. Med lyddesign af Søren Bendixen.

Lærredet udgør endevæggen i en halvcirkel. Resten af halvcirklen er en teaterkulisse af Colosseum, og det giver illusionen af, at man er der selv og kan kigge hele cirklen rundt. Og illusionen er så stærk, at udstillingsgæster har spurgt museumsvagten: Undskyld, men hvor forsvinder skuespillerne hen i pausen?

Men bag illusionen er der en virkelighed, og den er vi selvfølgelig nødt til at afsløre her. Vi får de kolde facts af Moesgaards manager for udstillingsteknologi, Johan Ahrenfeldt og key account manager hos AV-CENTER, Henrik E. Hansen.

8 Panasonic-projektorer

Animationen på lærredet er en 8K-løsning med otte projektorer - Panasonic RZ-670 laser-projektorer. Projektorerne bliver født af et Dataton Watchout displaysystem bestående af to pc’er som hver styrer fire projektorer.

- Systemet har al den redundans, man kan tænke sig, for det skal køre hver dag i mange timer, fortæller Moesgaards manager for udstillingsteknologi Johan Ahrenfeldt.

- Lydsiden, QLab software, afvikles på RME lydinterface med ekstra DA konvertere. Selve arena-lyden leveres af 15 højttalere, hvoraf to er store subwoofere. Alle højttalere er stort set skjult for publikums øjne. Lyden er produceret som 7-1 surround, hvor vi har lagt nogle ekstra kanaler ind. Og det er lyden, der syncer videoen.

Museum med egne teknikfolk

- Herude foregår det sådan, at vi selv står for alt teknisk design, opbygning og programmering. Vi har derudover til denne udstilling haft et tæt samarbejde med både M2 Film og lyddesigner Søren Bendixen, fortæller Johan.

Hvad er fidusen ved at lave det hele selv?

- Da hele konceptet ”nyt Moesgaard Museum” skulle sættes i gang, besluttede man at lave en organisation med de fleste ressourcer in-house, så vi ikke skulle ud i en masse udbud. Jeg kender ikke til andre steder, hverken i Danmark eller udlandet, hvor man har skabt organisationen på den måde, men det troede man på, og det har vi fået bekræftet.

- Hele ideen er, at vores løsninger er kreative, og at arkitektur, indhold og teknik er snoet sammen på alle ledder. For at kunne udvikle effektivt er vi nødt til at have et tværfagligt team. Vi sidder alle rundt om det samme bord hele vejen igennem. Er der noget, der ændrer sig hen ad vejen, så har vi ikke nogen kontrakter, som skal ændres. Vi kan arbejde fuldstændigt fleksibelt sammen. Det er meget værd at kunne have den kreative frihed i hverdagen. På mange andre museer bruger man ufatteligt meget tid på at lave udbudsmateriale og på projektstyring.

Selvkørende team

- Her har vi en drift, som er tekniktung og kræver dygtige folk, men dem har vi fundet, fortæller Johan.

- Udstillingsarkitekter, interaktionsdesignere, teknikere, snedkere, scenograf - vi er en tværfaglig flok. Og så er vi i kontrol. Vi har praktisk taget ingen nedbrud herude. Vi har fejl. Men dem kan vi selv håndtere, vi skal ikke have fat i noget eksternt; vi ved selv, hvordan det hele er skruet sammen. Vi kan med det samme rykke ud og lave det, hvis ikke det kan fixes over netværk.

- Lige nu har vi omkring 80 projektorer i udstillingerne, omkring 120 skærme og langt over 100 lydkanaler. Det skal selvfølgelig styres det hele, så det gør vagterne via en trykskærm, hvor de kan styre det hele. I ’Gladiator’ kan vagterne lidt mere, der kan de også sætte filmcyklussen i gang.

- Hele denne kultur med at vi kan selv, giver et ejerskab til tingene, og det giver et supergodt kollegialt samarbejde. For eksempel bruger vi meget vagterne. Det er dem, der åbner om morgenen og går rundt i udstillingerne hele dagen, de rapporterer tilbage til os og giver os mange værdifulde input. Andre store museer har on-site teknikervagt i weekenderne. Hos os kan vagterne i de fleste tilfælde klare det, der skal klares.

Bygger bagved Colosseum

Udstillingsteamet på Moesgaard gik allerede i gang med at opbygge næste udstilling, Stenalderen, to dage efter, at Gladiator var åbnet. I et tilstødende rum. Når Stenalderen er åbnet, begynder de på Middelalderen.

Udstillingsteknologi på Moesgaard er vokset fra én fast stilling til tre. Når der er ekstra tryk på, hyrer afdelingen freelancere ind. Samarbejdet med AV Center er et spørgsmål om at have et forhandlerled og at få vejledning, råd og sparring.

Henrik: - Johan og hans crew kan og vil selv. Det, jeg ser som min fornemste opgave, er at holde Johan opdateret på nye ting. Jo mere de bygger, des mere kan de selv. Nogle af tingene kan de oveni købet gøre hurtigere selv.

Johan: - Vi bruger nogle andre produkter også, f.eks. til showcontrol. Vi har omkring 600 AV-devices på netværk. Derfor bruger vi overvejende kontroludstyr som det, man bruger i eksempelvis Tivoli og Disneyland.

Henrik: - AV-CENTER har leveret de fleste projektorer og skærme til Moesgaard. På et tidspunkt leverede vi forstærkere fra LAB gruppen, og de valgte så at indgå et sponsor- og udviklingssamarbejde, hvor Moesgaard tester nye, banebrydende løsninger. Mange af de leverandører, vi har bragt i spil, vil på samme måde gerne være en del af det her.

Autodidakt chef

Jobbet som leder af udstillingsteknologi har Johan Ahrenfeldt på en måde selv skabt.

Jeg er autodidakt, fortæller han.

- I mange år spillede jeg musik. Jeg fandt ud af, at jeg ville ha en rigtig uddannelse og læste informationsvidenskab. Så skulle jeg lige ha en pause inden specialet og startede som håndværker på en udstilling på det gamle Moesgaard. Jeg kunne mærke, at det med udstillinger var sjovt og spændende. Jeg er teknisk snild og interesserer mig for lyd og billede og så begyndte at blande mig lidt. Blev hyret som projektansat tekniker på lidt flere udstillinger, og så begyndte jeg at arbejde for andre museer også. Det blev til min egen virksomhed.

Da Moesgaard sidst i 2012 slog denne stilling op, bød jeg ind og fik jobbet. Det nye Moesgaard åbnede godt halvandet år senere i efteråret 2014.

Vi overtog ét stort nøgent rum. Alle dæk og skillevægge er noget, udstillingsarkitekterne har siddet og tegnet. Næsten alle interaktioner er produceret in-house. Det har været et stort byggearbejde samt it og infrastruktur. Et kæmpe puslespil. Og ja, vi nåede det på godt halvandet år.

AV-CENTER forhandler og partner

Henrik: Før man har været her, forstår man ikke rigtigt, hvor stort det er. Vi har været ude at hoppe nogle leverandører på maven. Vi har sagt til dem, at vi skal have meget attraktive priser, fordi det her projekt er kæmpestort. Når så de har været herude, står de jo nærmest på nakken af hinanden for at få lov til at være med.

Johan: - Vi møder også stor respekt i museumsverden. Udstillinger som ’Kinas Terrakottahær’ og ’Gladiator’ har sat os på landkortet.

- Vi lavede et teknisk seminar for museumsansatte herude i april 2015. Der er jo ingen grund til at holde den gode viden for sig selv. Der kom rigtig mange, og de sugede til sig, men noget af det gik hen over hovedet på dem. Vi er nogle nørder. Det bliver man rasende hurtigt.

Henrik: - Johan er på det niveau, hvor jeg tør introducere ham for producenterne. Også fordi vi har tillid til hinanden, som er opbygget gennem mange år. Min søn siger, at det er lækkert, det vi har leveret til Moesgaard, og jeg svarer ham, at jeg da også er ret stolt.