Artikler

Hardi MB1

Fremtidens TV produceres i marken

På Falster nogle få hundrede meter fra Sydmotorvejen besøger vi marketingafdelingen hos marksprøjteproducenten HARDI International. Afdelingens reklamevideoer bliver delt viralt af landmænd over hele verden. På Youtube, Facebook og Instagram. Med op til 14.000 views pr. video. 

Vil du se, hvordan en HARDI NAVIGATOR DELTA FORCE marksprøjte virker? Så skal du bare søge på Youtube-kanalen HARDI International.

Kanalen har ikke helt lige så mange abonnenter som for eksempel motorcyklen Harley Davidson eller BMW-modellen Mini, men for et erhverv som landbruget, med dets relativt få udøvere, er op til 14.000 visninger pr. video ret godt gået.

Bag kanalen står en dansk marksprøjteproducent med et globalt afsætningsmarked, HARDI International A/S med hovedsæde i Nørre Alslev på Falster.

Virksomheden tæller globalt 1.000 medarbejdere. 350 af dem har deres daglige gang i Nørre Alslev, og tre af dem står i fællesskab bag Youtube-kanalen - samt al anden markedsføring af marksprøjter med videre.

De tre er Dennis Nygaard Nielsen, kommunikationschef og droneoperatør, Michael Clausen, grafisk designer og stillfotograf, og Søren Friis Davidsen, webmaster og videofotograf.

Lad os høre dem selv fortælle deres Youtube-succeshistorie:

Fra bureau til in-house produktion

“For et år siden begyndte vi at tage video- og fotoopgaver in-house igen efter at have haft lagt det meste ud til forskellige bureauer,” fortæller Dennis Nygaard Nielsen og tilføjer: “Vi ville gerne spare, og vi havde behov for større fleksibilitet i forhold til at rykke ud til optagelser. Vores optagelser er meget vejrafhængige. Man skal kunne rykke med meget kort varsel. Og man skal være parat til acceptere aflysninger. Det har vores eksterne mediebureauer krævet penge for, og det har kostet nogle kroner.”

“Samtidig syntes vi, at vores kvalitet in-house var blevet bedre og bedre, og vi havde fået bedre udstyr. Hen over de sidste to-tre år har vi lavet flere af opgaverne selv, og sidste år valgte vi så at sige: Nu er det det, vi gør.”

Hvordan kom løftet i kvalitet?

“Inden for det seneste år har vi ansat Michael og Søren. Begge har en baggrund inden for den grafiske branche, og begge er dygtige med henholdsvis still- og videokamera.”

Hvordan producerer I?

Kollegerne er kunden

Søren: “Udgangspunktet er ofte et ønske fra sælgere eller produktchefer i forbindelse med en messe eller en case.”

Dennis: “Jeg laver gerne et storyboard sammen med produktchefen. Vi ser meget på, hvad der vil give mening at fremhæve på video, som ikke allerede er fremhævet i brochurematerialet.”

Ude på marken er Michael ansvarlig for stillfotografering og Søren for videodelen.

Dennis styrer dronen: “Jeg har prøvet at give rollen fra mig, men det ender sjældent godt,” siger han med et skævt smil.

“Jeg begyndte at lege med dronen (DJI Phantom 2 vision plus) for to år siden. I dag skambruger vi den. Hver eneste gang, vi er ude, sætter vi den op. Det giver bare nogle lækre oversigtsbilleder. Når vi er på jorden, kører maskinerne hurtigt ud af billedet igen. Fra luften kan man følge maskinen i et længere forløb.”

Michael: “Når vi har dronen med, kan vi andre koncentrere os om at tage tekniske nærbilleder.”

Hvordan redigerer I?

Enkel produktion

Søren: “Vi kommer hjem fra marken og får læst materialet ind. Grovsorterer lidt i det. Finder underlægningsmusik. Klipper i takt til musikken. Vælger, om det skal være en teknisk orienteret video eller rent blær. Så kigger vi på den og har en rettefase, inden vi sender den videre til dem, der skal være ansvarlige for videoen i den sidste ende.”

Dennis: “Vi gør så vidt muligt videoerne helt færdige. Vi vil ikke aflevere noget kladdeagtigt.”

Søren: “Vi har lige lavet en firmapræsentation på 3-4 minutter til en messe i Kina. I videoen viser vi, hvem HARDI er, og hvad vi sælger. Den lavede vi forholdsvis hurtigt baseret på arkivoptagelser.”

Hvilke kanaler benytter I?

Så mange kanaler som muligt

Dennis: “Vi prøver at være på så mange medier og kanaler som muligt. Virksomhedens egen hjemmeside. Importørers hjemmesider. Datterselskabers hjemmesider. Trykte medier. Fordi vi har et globalt marked, udgiver vi på flere sprog. Vi oversætter også videoer. Oversættelsen er for det meste i titlerne. Vi bruger ikke meget speak. Det fungerer ikke på messer, hvor skærmene er omgivet af meget støj. Vi fortæller historien med billeder og titler.”

En af hemmelighederne bag de høje view-rater hos HARDI International er et vidtforgrenet net af datterselskaber og importører rundt om i verden.

“I første omgang giver det os muligheden for at lave mange lokale cases, fortæller Dennis Nygaard Nielsen.

“Når vi har en video færdig, stiller vi den til rådighed for forhandlere og datterselskaber. På den måde bliver den hurtigt spredt ud og set af nogle tusind mennesker. Youtube er kernen i vores mediestrategi. Det er herfra, vi linker ud på alle kanaler.”

Og det er?

Ud i medierne hver dag

Dennis: De sociale medier har vi været på i lang tid, men efter at Søren har taget opgaven på sig, er det blevet en fokuseret indsats. I den sammenhæng har vi været nødt til at skabe noget mere indhold. Før kunne vi nøjes med et nyhedsbrev en gang om måneden. Nu skal vi have lidt ud hver dag.

Der skal stadig være en vis kvalitet, men er den gode historie der, kan man slippe af sted med meget.

Søren: “På de sociale medier bliver vores historier delt, men der kommer også brugerbidrag fra landmanden, der har været ude at tage et billede af sin nye marksprøjte og lægger den op på Facebook og Instagram.”

Dennis: “Vi har også brugere, der stiller spørgsmål. Så går vi manuelt ind og besvarer dem. Ingen automatik her. Hvis det bare havde været en-vejskommunikation fra vores side, så havde det ikke fået sit eget liv, som det har nu.”

Søren: “Vi passer meget på med ikke at bruge det som salgsværktøj. Vi laver selvfølgelig også kampagner og sponseret indhold, men afsenderen er altid tydelig. 

Innovativ virksomhed

Hvad er den mest sælgende faktor for landbrugsmaskiner?

Dennis: ”At spare penge. Ikke fordi det skal være så billigt som muligt, men at opnå kvaliteter som gør, at man sparer i den sidste ende. Kapacitet, for eksempel. At få maskiner med store tanke, så man ikke hele tiden skal fylde på. Men ikke så store, at de belaster jorden, der køres på.”

HARDI International er en meget innovativ virksomhed, som f.eks. kan hjælpe landmanden med at GPS-overvåge, hvad der er sprøjtet, og hvad der ikke er: En anden dansk opfindelse er patenteret luftstyring af de stråler, der kommer ud af sprøjtedyserne, så landmanden får en langt mere præcis og dermed besparende dosering.

“Der er mange historier, vi kan fortælle. Vi får også mange slutbruger-historier ind. Det kan være en landmand, der har brugt HARDI de sidste tyve år, og det er kun blevet bedre og bedre.”

Lille kreativt team

De tre i marketingafdelingen er egentlig fire. Fjerdemanden, Anthony, er ikke til stede i dag. Han står for den interne kursusafdeling, aftermarket reservedele og emballage til reservedelene.

“Sammen med ham laver vi instruktionsvideoer; for eksempel i hvordan man skiller en pumpe ad. Det kan også være rigtig godt indhold til de sociale medier,” fortæller Dennis.

Men det er stadig en lille afdeling, hvor man arbejder tæt sammen: “Vi har aldrig langt fra idé til handling. Den ene får ideen, den anden skyder den afsted. Det, at vi laver alting selv, gør jobbet personligt udviklende,” siger de tre, vi har foran os. Og tilføjer, at de sociale medier har en kvalitet mere: “Vi får både views, ros og feedback fra kolleger, produktchefer, kunder og forhandlere. Det er stærkt opmuntrende.”

 

Artiklen er fra Monitor Business April-Maj 2017