Artikler

Expromo 6 red

Skræddersyet Digital Signage til norske Flytoget

Expromo Europe skiller sig markant ud fra andre leverandører på markedet for Digital Signage, da virksomheden designer, kontraktproducerer og forhandler sine egne LED-skærme. Expromo er også frontløber med skærmløsninger i skræddersyede mål

Flytoget er den eneste togforbindelse på den 35 kilometer lange strækning fra Gardermoen Lufthavn ind til Oslo Centrum. Da lufthavnen sidste år byggede ny terminal, ville Flytoget gerne bidrage til fornyelsen og samtidig sikre, at Flytoget gav sine rejsende den flottest mulige modtagelse i terminalen.

Flytoget hyrede allerede i designfasen Pronto TV, der er Norges største leverandør indenfor digital signage. Folkene fra Pronto TV indså hurtigt, at kundens idé kun kunne realiseres med en skræddersyet løsning. Og indtil videre er der kun en aktør på det europæiske marked, som er kendt for at skræddersy LED-skærmløsninger – danskejede Expromo Europe.

Modtagelsen i den ny terminal er ’pakket ind’ i fire store skærme på tilsammen 55 kvadratmeter samt en 5,5 kvadratmeter stor transparent infotavle. Desuden guides de togrejsende videre fra modtagelsen til togene af en 120 meter lang og 12,5 centimeter høj nyhedsticker med togafgangstider og anden relevant info. 

Salgschef Mads Lind, Expromo Europe, fortæller:

”Vi blev inddraget som underleverandør tilpas tidligt i forløbet, så vi kunne hjælpe til med at designe løsningen ud fra Flytogets ønsker.”

Skræddersyede videovægge hitter

”Vi excellerer i forhold til designprojekter, fordi vi har de flexible LED-paneler, som kan skæres i alle formater og som ikke har generende streger ned igennem billedet. De er én stor skærm – ikke en samling af flere små skærme. Samtidig er LED-skærmene en del mere lysstærke end LCD-skærmene, så kunden får sit budskab meget tydeligt igennem.”

”Det er ikke altid vi får lov at være så tæt med i designprocessen, så på den måde var Flytoget en ønskeopgave. Nu bagefter er det også et resultat, som vi er stolte af. Vi vil gerne være kendt for denne type projekter, så vi kan vinde endnu flere opgaver.”

Det, som LED kan er at tiltrække opmærksomhed. Det giver indholdsleverandørerne en stor og unik flade at kommunikere på. Større lysstyrke, større kontrast. Og så igen – i Expromo Europes version er der yderligere muligheden for at skræddersy skærmene og bygge dem ind i en arkitektonisk sammenhæng. Man kan tilmed bygge rundt om døre og ind i facader.

”Vi mener helt seriøst, at LED er kommet for at overtage markedet for videovægge, og vi er nu på vej væk fra LCD til i hvert fald dette formål,” vurderer Mads Lind.

Salgschefen erkender, at LED-skærmene har en højere indgangsudgift.

”Men set over en længere periode er de en bedre investering, og skæringspunktet flytter sig stadig nærmere.”

Ved alle store investeringer bliver der lagt arm om prisen, og Flytoget-opgaven har ikke været nogen undtagelse.

Hvad er dine bedste salgsargumenter for LED?

LED skiller sig ud

”Du kan vise indhold på transparente skærme eller på indersiden af vinduer, og du kan tydeligt se indholdet i fuldt dagslys. Dermed kan du have LED-vægge i facadevinduer med et klart billede selv i direkte sollys.”

”Samlet set er LED vel det medie i dag, hvormed du kan skille dig mest ud fra mængden. Vores udlejningsafdeling lejede for nylig en stor LED-skærm ud til en konference på toppen af et stort Barcelona-hotel. Førhen har konferencen været holdt bag mørkelægningsgardiner for ikke at forringe projektorens lyssignal. Med LED-løsningen kunne hotellet spare mørklægningsgardinerne, og konferencegæsterne kunne nyde udsigten over Barcelonas skyline.”

”Vi har leveret skærme til et projekt i London med skærme på siden af storbyens skraldebiler. Indholdet på skærmene styres af et CMS-system. Når bilen kører i Chelsea, viser skærmen en type reklamer, og når den kører igennem et andet kvarter, skifter reklamerne til et nyt segment.”

”Økonomisk og miljømæssigt byder LED på lavere driftomkostninger. Også fra et grønt synspunkt,” opsummerer Mads Lind.

Bedste respons fra partnerne

Fra partnerne i Flytoget-projektet har Expromo fået den bedste respons, man kan få - et partnerskab, som fortsætter.

”Vi er meget glade for løsningen, for hvor driftsikker den er og for hvor lidt service og vedligehold den kræver,” siger Mads Lind.

”Vi har været i branchen mange år og lavet de fejl der skal laves. Vi er blevet dygtige til at indsamle feedback fra kunder og marked. Vi har en faglighed når vi mødes i kantinen, vi deler erfaringer og viden sælgere, produktafdeling og ståkonstruktører imellem.”

”LED-markedet er et volatilt marked, hvor kunderne ikke har så mange muligheder for at lave en forudgående research.

Derfor gør vi ekstra meget ud af at skabe tryghed for kunden i processen. Vi leverer den helt basale tryghed, at virksomheden har en størrelse og økonomi som gør, at vi også er her næste år og næste år igen.

 

Artiklen er fra Monitor Business Juni - August 2017