Artikler

Et skarpslebent samarbejde

Et skarpslebent samarbejde!

Fokusområdet for SHARP i Danmark har i mange år været print og kopi, men SHARP er også en stor og vigtig producent af skærme. Sidste år blev det besluttet at markedsføre skærmene på det danske marked. Her har den danske afdeling valgt at satse på alle SHARP’s pro skærme til brug i mødelokaler, Digital Signage og deres store udbud af touchskærme. SHARP i Danmark er selvfølgelig klar over, at markedet for professionelle skærme er stort og broget, og man introducerer ikke en helt ny produktgruppe uden at have nogle gode samarbejdspartnere. Her kommer Imago Sonas ind i billedet, fordi de i høj grad kender markedet i kraft af deres mange vigtige agenturer.

Imago Sonas har fat i hele AV-installations markedet, og langt hovedparten af de danske AV-installatører handler med firmaet. Firmaet sælger bl.a. de professionelle beslag fra Chief til ophæng af skærme og monitorer. Og det har længe ærgret salgsdirektør Mads Nørskov, at de ikke også kunne sælge skærmen, som skulle hænge på det beslag, som kunden lige havde bestilt.

Imago Sonas har nemlig ikke tidligere haft skærme i sortimentet. Det ændrede sig sidste sensommer, hvor de fik en henvendelse fra Sharp om at distribuere deres skærmsortiment til det professionelle AV marked. Det blev der lavet håndslag på, og derfor sidder Monitor Business en forårsdag i Albertslund, nærmere bestemt på Sharps hovedkontor, og snakker samarbejde og produkter med både Mads Nørskov fra Imago Sonas og Thomas Lyck Holm Jensen, som er salgschef for Visual Solution, som det så smukt hedder hos SHARP.

Et japansk multifirma

SHARP er et japansk firma, som siden starten i 1912 har bredt sig over et stort produktsortiment, ikke ulig mange andre japanske firmaer. SHARP laver alt fra elektroniske komponenter, hårde hvidevarer til mobiltelefoner og køkkenmaskiner, men den danske afdeling har gennem mange år satset på firmaets stærke profil inden for print og kopi. I Danmark er der 28 medarbejdere, som sidder på hovedkontoret i Albertslund. Der ligger lokale SHARP Centre rundt om i landet, som er selvstændige firmaer, men med en stærk tilknytning til hovedkontoret. De største centre har både salg, support og service, mens de mindre væsentligt er koncentreret om salg. SHARP har lavet skærme i mange år, med bl.a. stor succes i Asien og på det japanske hjemmemarked. Den danske afdeling af SHARP har valgt at satse på højkvalitets pro skærme, og inden for disse skærme satser SHARP hårdt på funktionalitet, lang holdbarhed og høj billedkvalitet. Til gengæld er der for øjeblikket ikke fokus på 4K opløsning og OLED displays, fordi SHARP på nuværende tidspunkt ikke ser behovet i de installationer, man fokuserer imod, bl.a. i kontor- og mødelokaler.

Der er i 2016 lavet et strategisk samarbejde med firmaet Foxconn, som har investeret i 66% af aktiemajoriteten i SHARP. Foxconn er verdens største producent af elektronik med fabrikker over hele verden og over en million ansatte. De fremstiller ikke produkter med deres eget navn, men laver fulde og delprodukter for en lang række firmaer, bl.a. Apple.

Vigtige produkter for AV installationen

Både Thomas Lyck Holm Jensen og Mads Nørskov var ret hurtigt enige om, hvad der skulle vises frem den formiddag på hovedkontoret i Albertslund. Og selvfølgelig var det i høj grad de nye produkter, der også blev vist på MonitorExpo og ISE, som fik fokus. Vi så på produkter inden for tre forskellige områder: mødelokale skærm, touch skærm og skærme til Digital Signage.

PNQ er et helt nyt serie af pro skærme til eksempelvis mødelokaler og receptioner, og serien var en stor nyhed på ISE. 70 tommer skærmen er allerede ude i handlen, og de øvrige størrelser kommer på markedet her i forsommeren. Der er 60, 70, 80 og 90 tommer i serien, og skærmen er i 16:7 format. Mads fortæller, at forhåndsinteressen har været meget stor, og alt, hvad de har fået på lager af 70 tommer er solgt lige med det samme.

BigPad er SHARP’s touchskærme, og her er der også lanceret nye produkter på ISE. Touchserien findes i 40, 60, 70 og 80 tommer, og flere modeller kommer til over sommeren. SHARP BigPad har ikke en computer som en del af pakken, det er hele filosofien, at kunden bestemmer selv, hvilke computere, man vil benytte med skærmen. Typisk sidder computeren monteret bag på skærmen, og så installerer man de programmer, man har brug for; både tredjeparts programmer og programmer, som SHARP leverer sammen med skærmen. Skærmen fungerer direkte med Windows computere, fordi touch mulighederne allerede er indbygget i styresystemet. Hvis man ønsker at bruge en Mac computer, så kan det også lade sig gøre. I det tilfælde lægger man en touchdriver ind i OSX systemet. Thomas er selv Mac bruger, og han fortæller, at det virker overraskende godt på Mac’en; men selvfølgelig er der ting, som kun fungerer på en Windows maskine. Der ligger også en whiteboard software med i pakken, som SHARP kalder Pen software. Her kan man bl.a. bladre rundt i alle de whiteboard sider, man har oprettet i den samme session, og der kan printes direkte fra whiteboard softwaren. Dokumenter fra andre programmer kan lægges ind i whiteboard softwaren, og derefter kan der selvfølgelig markeres og tegnes hen over disse dokumenter. Det samme gælder billeder og video. Whiteboard funktionen kan ligeledes lægges som et overlay oven på den almindelige skærmfunktion. Og naturligvis kan mødedeltagerne også trådløst lægge deres eget materiale op fra computere, iPads eller smartphones. Selve skærmfladen fra computer, iPad og mobil kan også vises over netværk på touchskærmen. På SHARP kontoret viste Thomas funktionaliteten på en 80 tommer BigPad touchskærm. Denne type skærm er netop installeret som dobbelt touchskærm i undervisnings- og mødelokalerne i den nye Mærsk bygning på Panum instituttet.

SHARP’s PNY serie, som er Digital Signage skærme, er lige er kommet på markedet. Her er fire størrelser fra 32 til 55 tommer, og trods det meget flotte billede er dette et produkt i en lidt lavere prisklasse. Disse skærme har et par simple måder at afvikle indhold på; en funktion, som SHARP kalder ”Easy Signage”. Videoklip og billeder kan enten lægges på et USB stick, og når den sættes i skærmen, så vil den indbyggede afspiller gå i gang og afspille indhold i et tidsbestemt interval og i den rækkefølge, som det ligger på USB sticken. En lidt mere avanceret funktionalitet kan opnås ved at benytte det medfølgende software og den indbyggede netværksport, der er i PNY skærmene. I softwaren kan der bl.a. laves forskellige afviklingssessions med indhold, og der kan bestemmes programtider for, hvordan og hvornår de forskellige sessions skal afspilles. Disse afviklingsmuligheder i PNY skærmene betyder, at mindre og lokale butikker også kan lave digital skiltning, uden at det behøver at blive voldsomt dyrt.

SHARP tilbyder også skærme i en helt anden og dyrere prisklasse til Digital Signage. SHARP producerer en 90 tommer skærm, som bl.a. er meget populær i modebranchen. Skærmen i portrætmål er 2 meter, dvs. at den er meget velegnet til catwalkbillederne, fordi modellen kan vises i fuld størrelse. Kontrastspekteret er meget højt på den skærm, den er fuld baggrundsbelyst, og den har også en forfinet teknik kaldet local dimming, dvs. når der eksempelvis skal vises sort, så kan den slukke for en enkelt pixel. Kontrastforholdet er 1:1million, og lysstyrken er selvfølgelig høj, så den kan fungere i fuld sollys. Denne skærm blev bl.a. vist på Imago Sonas standen på MonitorExpo i november måned.

Omkring Digital Signage er der en lidt anden agenda for en distributør som Imago Sonas, for her er kunden i reglen ikke AV-installatøren. Ofte er det de firmaer, som udfører indholdsdelen, som også sælger det, som indholdet skal vises på. Her kommer installatøren først ind, når skærmene skal monteres og tilsluttes.

Det danske AV marked

Imago Sonas har gjort en stor indsats for at udbrede, at der nu er et samarbejde omkring de professionelle skærme fra SHARP. Det er bl.a. sket både på MonitorExpo sidste efterår, hvor samarbejdet lige var startet og på forårets ISE messe, hvor de forskellige forhandlere og installatører blev inviteret hen for at se de mange nye produkter. Thomas Lyck Holm Jensen havde sit første år på ISE, og han var meget positiv over den respons, som var fra de danske besøgende; og overrasket over så mange danskere, som besøgte messen, og den store professionalisme, som præger hele AV-branchen. Mads Nørskov fortæller, at den indsats, som de har gjort for SHARP både på MonitorExpo og på ISE jo er langsigtet, men det har allerede betydet et godt salg, især på hele touch serien af produkter.

”Imago Sonas vil gerne være en One Stop leverandør, så AV-installatørerne stort set kan få den ”komplette” løsning hos os. Vi har et forhandlernetværk, som væsentligt består af AV-leverandørerne, og de er selvfølgelig vant til nogle bestemte producenter inden for skærmsegmentet. Det er her, Imago Sonas skal ind og få præget installatørerne til tænke på SHARP’s produkter, når der skal bruges en skærm.”

Artiklen er fra Monitor Business Juni - August 2017